Monday 10 December 2012

Pergi Tak Kembali

google image

Assalamualaikum.Hai uolss.Semoga sihat dan sentiasa di rahmati oleh-Nya sentiasa. Hari ini still dalam mood sedih dan insaf sebab semalam aku dapat berita kematian bapa saudara En. suami. Malam-malam buta dengan badan yang letih dan mata yang mengantuk, bersiap2 menziarah keluarga arwah di Kuala krai. Sib baik rumah aku dah dekat dengan kuala krai tu. kalau duk di KB, mau makan masa gak. Kami bertolak pukul 10.30 malam. kalau nak ikutkan, badan memang penat. tapi aku gagahkan diri jugak menziarahi keluarga arwah. BIL aku yang drive. kalau bawak kete sndiri, mau tertidur aku sebab penat..hihihi

Kami sampai rumah keluarga arwah dalam pukul 11 lebih. Arwah akan dikebumikan pagi ni sebab menunggu anak-anak arwah balik. hanya 2,3 orang anak arwah yang berada berdekatan. 

Masa duk bercerita dengan isteri arwah, dia ceritalah perasaan terkilan dengan anak-anaknya yang lain sebab ketika ayahnya sakit pun, mereka tak sempat nak menjenguk kerana sibuk dengan urusan masing-masing. rasa terkilan seorang isteri sebab saat kematian suami, anak-anak tiada di sisi. mujurlah ada anak yang bongsu, yang sanggup berkorban dengan berhenti kerja untuk mejaga arwah ketika arwah sakit dulu.
Jika difikirkan, anak arwah tu masih muda lagi. Awal 20-an. Rakan-rakan sebaya dengannya mungkin sedang sibuk mengejar pelajaran dan kerjaya. Tetapi dia sanggup berkorban untuk ibubapanya. Subahanallah, betapa besar pahala yang akan diperolehinya disebabkan pengorbanannya itu. Aku berasa insaf apabila mendengar kisah ini. Timbul persoalan dalam diri aku. Jika situasi ini terjadi kepada aku, sanggupkah aku berkorban seperti mana anak arwah ini? 

Isteri arwah pula meluahkan isi hati, bagitau kami. dulu dia cukup bangga apabila anak-anaknya semua berjaya dan mempunyai kerjaya yang baik. tetapi, apabila tinggal berdua, dengan arwah suami, barulah terasa kesunyian itu. anak-anak balik menjenguk mereka, tetapi setakat balik 2,3 hari. and then, pergi tinggalkan mereka berdua. bila dia perlukan anak-anak, semua beri alasan sibuk. betapa dia terkilan dengan anak-anaknya. nasib baik ada juga si bongsu, sebagai pengubat yang sanggup tinggal bersama menemani mereka.

Masa duk bercerita tu, BIL aku keluarkan satu kisah masa menunggu MIL aku sakit dulu.(masa ni aku belum kawin lagi dengan en. suami..hihi)  tepi katil MIL aku ni ada sepasang suami isteri. si suami ni menjaga si isteri yang sakit. dia selalu perhatikan keluarga en suami apabila ahli keluarga datang melawat MIL aku. BIL aku la perasan yang pakcik ni  selalu duk perhatikan ke arah mereka.  satu hari, BIL aku pergi ke katil pasangan ini, saje nak bertanya khabar. (BIL aku ni memang seorang yang peramah..hihihi) sambil2 tu sempat dia tanya pakcik ni, kenapa selalu duk perhatikan dia sekeluarga..hihi

Kata pakcik tu, dia suka sangat tengok MIL aku, sebab anak-anak selalu datang menziarah. tapi, anak-anaknya, seorang pun tak datang menjenguk ibu yang sedang sakit ini. hanya telefon si ibu bertanya khabar. pakcik tu pun bercerita lah. dia ada 5 orang anak. semua anak-anaknya berjaya dan mempunyai kerjaya yang bagus. selalu ke luar negara. tapi, cerita pakcik tu lagi. dulu dia berasa bangga, tetapi sekarang dia menyesal dan berasa malang dengan kejayaan anak-anaknya itu, sebab disebabkan kejayaan itulah, anak-anak melupakan mereka.Oh..sungguh menyentuh hati kisah pakcik ni. berasa menyesal dengan anak-anak yang berjaya. 

So, moral of the story yang aku dapat, tak semestinya seorang anak yang tidak berjaya itu, tidak dapat membanggakan ibu bapa dan yang berjaya itu menjadi kesayangan mereka. yang penting bagi ibu bapa, anak-anak sentiasa mengingati mereka dan sentiasa menjenguk mereka. bagi mereka, wang ringgit bukan segala-galanya. kasih sayang dari anak-anak itu yang penting sebab di hari-hari tua mereka, apa yang mereka inginkan ialah perhatian dan kasih sayang dari anak-anak.


google image



2 comments:

  1. sedihnye cite ni. takziah buat keluarga. mak aku plak tangah sakit kaki sekarang, tp ada hati lagi nk jaga akak aku dlm pantang.semoga mak aku chat, n dapt jumpe die kat kl minggu depan.

    ReplyDelete
  2. biasa la ana..ibu memg cam tu..sanggup bersush demi ank2..aku doakan semua selamat

    ReplyDelete